3 ajatusmallia, jotka ovat auttaneet selviämään koronan muuttamasta arjesta

Mennyt vuosi oli erikoinen ja odottamaton vuoristorata. Alussa tavanomaiselta tuntuva influenssa-aalto muuttuikin nopeasti koko maailman polvilleen laittavaksi pandemiaksi. Liitännäisvaikutuksia ei varmaan kukaan osannut ennustaa, ja niitä tullaan näkemäään pitkään vielä tästä päivästä eteenpäin.

Kuinka tässä hullunmyllyssä voi pysyä kyydissä? Jos jatketaan vuoristoratavertausta, voidaan varmaan sanoa, että istuminen Linnanmäen vanhassa, puisessa vempeleessä ja etuvaunussa kiinni pitämättä ei tunnu tähän verrattuna miltään.

Omalla kohdalla koronan tuomat muutokset ovat vaikuttaneet kaikkein eniten omien ajatusten tarkasteluun. Ne ovat havahduttaneet ja herätelleet tavalla, josta voi olla jopa kiitollinen. Sama ajatustyö olisi tuskin tapahtunut ilman pandemiaa, tai ei ainakaan tässä ajanjaksossa.

Kolme ajatusmallia ja näkökulmaa, joilla on ollut suuri vaikutus henkiseen jaksamiseen, ovat:

1. ”Haasteet kasvattavat luovuutta”

Kun itsestäänselvyytenä olevat päivien sisällöt ja tilanteet otettiin pois, tilalle syntyi tyhjiö. Tauotin kuntosalijäsenyyden, teatterit menivät kiinni, taidemuseossa haahuilu loppui, ja vaikka osa on välillä ollutkin auki, ei ole kehdannut mennä. Läsnäolevasti tapahtuva seuraelämä tyssäsi liki tyystin.

Joten millä täyttää tuo tyhjiö? Oli kehitettävä korvaavaa tekemistä, vaikka totuus totta kai on, ettei teatteriesitystä ja sosiaalisuutta voi samalla elämystunteella kovin helposti korvata. Päätin kuitenkin tietoisesti, että nyt laitetaan mielikuvitus kerrankin töihin!

Keksimme terveiden ja oireettomien ystävien kanssa tavata ulkona eväiden ja turvavälin kera. Olen kuunnellut äänikirjoja lenkkeillen ehkä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Olen listannut omasta elämästä niitä asioita, joista saan iloa, ja tehnyt kaikkia jotka ovat rajoituksista huolimatta mahdollisia: harrastanut, kokeillut uusia tapoja lähestyä harrastusta.

Ihmisellä on taipumus keksiä uusia potentiaalisia mahdollisuuksia ja ratkaisuja, kun on pakko. Jos sinusta tuntuu, että ahdistava tilanne ja muuttunut arki saa mielesi päinvastoin lukkoon, kokeile mitä jos- ajatusharjoitusta: ”JOS olisin luova, niin itseni tuntien lähtisin varmaan- – /tekisin todennäköisesti- – /löytäisin keinon uskaltaa- – ”

Kun irrottaudut rajoituksista mielessäsi, se usein yllättää sinut tuoden ratkaisuja. Luovuus tarvii vain vapauden uskaltaa ajatella. Todellisuudessa voit kokea rajoitteita, mutta ajatuksissasi ja mielikuvituksessasi niillä ei ole mitään merkitystä.

2. ”Kaikesta voi oppia”

Kaikesta kokemuksellisesta tulee uutta tietoa, joko itsestäsi tai ympäristöstäsi. Kun saadun informaation päättää hyödyntää, tuntee jo itsensä enemmän pärjääväksi ja selviytyväksi kuin hävinneeksi.

Kerron esimerkin.

Tein parikin suurta omaa elämää koskevaa päätöstä viime vuonna, joista nyt voin todeta, että metsään meni. Tajusin jälkiviisaasti, että epänormaalissa tilanteessa teen helpommin hätäisiä päätöksiä, koska etsin nopeampia ratkaisuja ja hyvän olon tunnetta.

Pandemia on uutisten ja keskusteluiden kautta niin paljon mielessä, että isoilla ratkaisuilla hakee jotain hulluuden huumaa, jotain uutta mutta kuitenkin vanhaa ja tuttua, ”normaalia”. Noh, kaukana normaalista ollaan, ja olen jälleen itseni suhteen viisaampi. Osaan nyt kysyä itseltäni tarkempia kysymyksiä suurten päätösten äärellä.

Oppiminen voi koskea mitä tahansa elämässäsi: mitkä tilanteet ovat olleetkin yllättäen haastavia, mitkä helppoja? Mistä haet ratkaisua, jos ahdistaa tai hermostuttaa? Onko se hyvä vai huono keino? Miten lähimmäisesi reagoivat?

Ota kaikki uusi informaatio vastaan siitä näkökulmasta, että voit rakentaa vakaampaa tulevaa tästä hetkestä lähtien.

3. ”Salliminen on uusi suorittaminen”

Suorittamista voi tarkastella kahdestakin näkökulmasta (ja varmaan vielä useammastakin, mutta nämä ovat omani).

Negatiivinen suorittaminen on henkisesti erittäin kuluttavaa ja uuvuttavaa, ja se on usein myös ulkopuolisten tarpeiden tai odotusten täyttämistä. Erityisesti jos vaadit itseltäsi jotain tiettyä ulkopuolisia miellyttääksesi, suorittaminen tuntuu todella pahalta.

Suorittaa voi myös siinä mielentilassa, että ”joudun nyt tekemään asiat X, Y, Z ja varmaan myös Å, Ä ja Ö, mutta haluan tehdä.” Kun täytät aidosti omia päämääriäsi, ja joudut toisinaan tekemään töitä saavuttaaksesi eri tavotteita, asennoidut jo lähtökohtaisesti eri tavoin. Toteutat omia arvojasi, ja puserrat valtaosin mielelläsi.

Korona-aikana, jolloin arki on heittäytynyt tutulta raiteeltaan, salliminen suorittamisen sijaan on tullut useammassa eri tilanteessa käyttökelpoiseksi ajatusmalliksi.

Edelliseen kohtaan viitaten, virheiden tekeminen on sallittava itselleen. Elämme tilanteita, joita emme ole aikaisemmin kokeneet, niin yhteiskunnallisesti kuin henkilökohtaisessa elämässä. Olisi epäinhimillistä odottaa, että voisi toimia 24/7 kuin Supermies.

On helpompaa todeta oppineensa virheratkaisuista, kuin soimata itseään. Elämänlaatu paranee, mitä enemmän ymmärtää omien ajatustensa ja toimiensa taustoja. Opettava kokemus se on epämiellyttäväkin kokemus.

Salli itsesi hengähtää, suo henkinen ja fyysinen lepotauko, tai anna mennä lenkkipolulla niin lujaa, kuin kintuista lähtee – mitä tahansa mielesi ja kehosi nyt tarvii ja huutaa. Päivittäin, viikottain, kuukausittain. Kirjaa vaikka ylös omat voimavarasi, mikä saa sinut hyvälle tai rentoutuneelle tuulelle. Usko niitä, usko itseäsi.

2 vastausta artikkeliin “3 ajatusmallia, jotka ovat auttaneet selviämään koronan muuttamasta arjesta

  1. Tosi hyvä postaus! Itse vasta nyt korona-aikana kunnolla oppinu asettamaan rajoja ja tajunnu kunnolla sen, että täytyy uskaltaa ja osata välillä pysähtyä ja antaa itselleen aikaa palautumiseen! 🙂 Tsemppiä vuoteen 2021!

    Tykkää

  2. Kiitos Peter! Kaikesta tästä tapahtuvasta huolimatta hyvääkin varmasti seuraa, kun katsoo juuri tuosta sinun mainitsemastasi näkökulmasta. Mikä sen tärkeämpää, kuin suojella omia voimavarojaan. Tsemppiä sinnekin!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s